„Ieškok naudos net gaisre” – teigiama vienoje iš 36 paradoksalių senovės Kinijos Pranašumo meno strategijų.
Suprantama, kalbama vėlgi apie ekstremalias, karybos patirtis, tačiau aptariamu atveju norima akcentuoti, kaip prasmingai naudojantis 36 strategijų išmintimi nestandartinėse situacijose galime išplėsti mąstymo ribas ir kurti kūrybiškesnes strategijas. Gilėjančios globalios ekonominės krizės sąlygomis kritiškai svarbu NUmatyti ir pasirinkti tokius strateginių scenarijų bei sprendimų variantus, kurių konkurentai nesugeba laiku PAmatyti arba iš viso įvertinti, išsaugoti arba įgyti pranašumą ypatingai sudėtingoje dinamiškoje aplinkoje, sugebėti nesužlugti apskritai.
Kita vertus, vienoje iš klasikinių modernaus Rizikų valdymo aksiomų teigiama, kad sėkmė visada mus padaro pažeidžiamus konkurentams, t.y. – sėkmė mus paverčia pažeidžiamais apskritai. Tai reiškia, kad kai tik mums pasiseka tam tikroje veikloje ar verslo kryptyje, mūsų susidūrimas su rizikomis neišvengiamai padidėja. Tiesiog toks yra natūralus rizikų gyvavimo ciklo kelias. Turime būti tam pasiruošę. Vienas autoritentingiausių tarptautinių analitikų šiomis dienomis viešojoje erdvėje pateikė išvadą, kad dabartinės pasaulio ekonominės krizės esmė – nesugebėjimas laiku įvertinti ir suvaldyti visų įmanomų rūšių rizikas. Tai aukščiausio lygio profesionalus įvardinimas, kuriame vadybos ekspertai nesunkiai gali įžvelgti strategines neapibrėžtumo, netikėtumo, kompleksiškumo valdymo dimensijas. Taigi, mintimis grįžkime prie to, kas dar visai neseniai buvo tarsi nepajudinama ir nekintanti pasaulio finansinių institucijų SĖKMĖ ir kas virto praktiškai beveik nevaldoma esminių ekonominių veiklų griūtimi, negatyvia visų mūsų realybe.
Ar įmanoma šiomis pakankamai dramatiškomis sąlygomis kokia nors strateginė bendrosios rizikos ekologija? Kokios nenumatytų kritinių situacijų valdymo prielaidos, tikimybės ir galimybės? Kokie galimi tarptautinių-nacionalinių ekonominių krizių valdymo mechanizmai? Kokie įmanomi verslo organizacijų veiklos tęstinumo, išlikimo scenarijai? Visoje šioje nenumaldomai, diena po dienos atsitinkančioje realybėje bando kepurnėtis galingiausios pasaulio ekonominės ir politinės pajėgos, kažkuria prasme, kiekvienas iš mūsų.
Aukščiau įvardinta Pranašumo meno strategija visiškai atitinka esminį karybos meno principą – Būk lankstus kaip žolė. Paprastai kalbant, reikia sugebėti pamatyti galimybę ten, kur kiti įžvelgia tik sunkumus, pajėgti greitai apsispręsti naujomis, besiklostančiomis aplinkybėmis. Kai kurios galingos tarptautinės korporacijos, šiuo metu įvardinti jas nėra būtina, sugeba pasinaudoti progomis, iškilusiais globaliniais ar makroekonominiais sunkumais kai toje pačioje padėtyje atsidūrusios kitos organizacijos iš strateginių situacijų traukiasi. Kitaip tariant, kai nepalankios aplinkybės ima spausti ir konkurentus, ir mus, galime įgyti kritinį strateginį pranašumą – tik turime būti pasirengę reaguoti labai greitai ir tiksliai. Greičiau ir tiksliau, negu konkurentai. Kuo labiau konkurentai sutrinka, tuo didesnė tikimybė įgyti didesnį pranašumą.